تامین برق مورد نیاز شرکت های خودروساز به چالش جدید این شرکت ها تبدیل شده است. با توجه به اینکه تابستان به نیمه رسیده و مصرف برق نیز رکوردهای جدیدی به ثبت رسانده، نبود زیرساخت های کافی متناسب با نیاز، سیاست گذار را به سمت جیره بندی برق سوق داده است. با توجه به اینکه عرضه شرکت های خودروساز یکی از آیتم های اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو است بنابراین این اتفاق می تواند تبعاتی برای بازار خودرو به دنبال داشته باشد.
شنیده ها از قطع برق در جاده مخصوص حکایت دارد. این مساله می تواند روی تیراژ تولید شرکت های خودروساز تاثیر منفی گذاشته و جاده عرضه به بازار را باریک کند. نیمه تابستان گذشته و اخبار منتشر شده در ارتباط با میزان مصرف برق از ثبت رکوردها در این زمینه حکایت دارد. آن طور که سخنگوی صنعت برق یکشنبه (14 مرداد 1402) از رشد ۴ هزار مگاواتی (۵.۷ درصدی) مصرف برق نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که میزان تقاضای مصرف برق امروز (یکشنبه) به عدد ۷۳ هزار و ۴۵۰ مگاوات رسید که یک نصاب جدید در صنعت برق است.
این اتفاق می تواند تبعاتی برای بخش صنعت کشور از جمله شرکت های خودروساز داشته باشد. شب گذشته برق مناطق مرکزی تهران رفت و شنیده ها می گوید در چند هفته اخیر برق در جاده مخصوص هم با نوسان همراه بوده است.
این در شرایطی است که آمارهای منتشر شده از میز مصرف برق ایران خودرو و سایپا در تیر امسال نشان می دهد دو خودروساز رشد مصرف برق را به نسبت متوسط سه ماهه اول سال جاری در کارنامه خود ثبت کردند.
صرف برق ایران خودرویی ها در تیرماه نسبت به متوسط ماهانه فصل بهار 15.4 درصد افزایش را تجربه کرده و به 23 هزار و 288 مگاوات ساعت رسیده است.
از دیگر خودروساز بزرگ کشور هم خبر می رسد، رشد تامین برق سایپا از پنج هزار 925 مگاوات ساعت در سه ماهه فصل بهار به حدود هفت هزار و 577 مگاوات ساعت رسیده و 21.8 درصد رشد را تجربه کرده است.
بررسی آمارهای تولید ایران خودرو که در سایت کدال سازمان بورس منتشر شده از افت تولید این خودروساز در یک ماهه تیر به نسبت اردیبهشت و خرداد حکایت دارد.
آبی های جاده مخصوص در اولین ماه از فصل تابستان سال جاری در مجموع نزدیک به 45 هزار و 700 دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کردند.
این تیراژ تولید در مقابل تولید حول و حوش 51 هزار و 600 دستگاهی در خرداد و همچنین 47 هزار و 400 دستگاهی در اردیبهشت به ترتیب از افت تولید حدود 11 درصدی و حول و حوش 3.5 درصدی حکایت دارد. این افت تولید در چهارمین ماه از سال جاری می تواند به دلیل چالش تامین برق خطوط تولید ایران خودرویی ها اتفاق افتاده باشد.
باید منتظر ماند و دید سیاست گذار برای مدیریت مصرف برق در شرکت های خودروساز چه راه حلی پیدا می کند اما اگر بخواهند با همین دست فرمان تا پایان تابستان ادامه دهد شاهد افت تولید در مرداد و شهریور سال جاری نیز خواهیم بود. این اتفاق می تواند روی قیمت های بازاری خودرو تاثیر منفی گذاشته و نمودار قیمت را صعودی کند.